Alla inlägg den 3 mars 2010

Av Henning - 3 mars 2010 04:30

Eftersom jag inte kommit mig för att skriva löpande hela tiden blir det här en uppsamling av vad jag pysslat med de senaste dagarna.


Det är inte bara mössblockeringen som släppt. Faktiskt så klär jag på mig rätt mycket nu när jag går och lägger mig. En lagom nattvärme ligger vid 3 par sockor, långkalsonger & mjukisbyxor, t-shirt och långärmad tröja, mössa & halsduk, filt samt två täcken.


Jag har sett mitt hopp hoppa upp och ner vid chanserna till lagad AC. Första hoppet var då jag såg att en reparatör varit inne i mitt rum och pillat på maskinen. Sen funkade den bra för kall luft men inte fortfarande inte för varmluft. Dessutom verkade det som att mitt klagomål om reparerad AC försvunnit, så jag fick göra en ny och kunde därmed även se fram emot att börja om i kön. Jag fick också veta att reparatören bara kommer ut en gång i veckan. Två dagar senare kom jag hem och fann inte mindre än fem kineser sitta och skruva isär min AC i molekyler. Glatt hejade jag på dem, och de på mig. När de gick fungerade den i flera minuter innan värmen la av. Så klara är de inte.


Dagarna går mest ut på att vi går upp och äter lunch till frukost, promenerar till föreläsningarna där vi får höra att de inte börjat än, men att nästa garanterat är i tid. Sen spelar vi badminton och pingis, fullt påklädda i en mycket kall lokal. Följt av öldrickande till kvarteret skatans toner på kvällen.


Vi har också levt upp till ett visst mått av kulturell värdighet och gått på Shanghais historiska museum. Kinas bästa museum. Många krukor och tekannor verkar det ha blivit genom åren. Jättespännande var det inte.
Det var något vi betade av på vägen mot Ikea, där jag köpte mig ett efterlängtat skohorn. Jag är väl medveten om hur bekväm jag är när jag känner att jag saknar ett. Men det rör sig om en lyx för några kronor. Jag försvarar mig med det. En skrapa för att uppleva ett torrt badrum samt en extra filt mot kylan inhandlades också.


På ”fake market” har jag köpt en ny tjock, varm och underbar tröja. Eftersom jag haft den andra på mig nonstop sen jag kom hit verkade det som en god ide att bygga ut mitt förråd av riktigt varma tröjor. Den är fodrad med något vitt som är mycket behagligt. Marknaden är placerad under land precis vid en tunnelbanestation och verkar ha två delar, efter att hastigt ha gått ett varv runt den ena delen kändes det som att vi allihop fått nog.


En krock har vi hunnit med också. Vår taxichaufför tyckte att han skulle hinna över ett rödljus innan det slog om (trafikljusen här visar även hur många sekunder de är röda/gröna) men ångrade sig i sista stund och tvärnitade. Eftersom vi inte var ensamma på vägen kom det snart en taxi bakifrån och kraschade in i oss. Det var en hastig men liten stöt för oss. Vår taxi såg ganska ostörd ut, men den andra bilen såg mer demolerad ut. Ingen i den verkade på något sätt skadade heller. Vi gick därifrån utan att betala och sparade därmed in 15 kr. det tråkiga med taxibilarna här är att de alla plockat bort säkerhetsbältena ur baksätet. Bara chauffören och hans högra hand har möjlighet till bälte, och än så länge har jag inte sett en chaufför som utnyttjat den. Mycket märkligt. En annan sak om taxichaufförer är att de har långa naglar på tummarna. Väldig långa. Typ en tumme lång nagel. Och bara på tummarna, annat vore ju dumt.

Tidigare månad - Senare månad

Också i Shanghai

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010
>>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards