Direktlänk till inlägg 26 februari 2010

DAG 5: Samling

Av Henning - 26 februari 2010 12:00

En sak jag noterat de senaste dagarna är att faktiskt finns rätt många kineser. Många har också jobb. Större delen av jobben verkar gå ut på att sitta eller stå stilla. Man vaktar saker iklädd tjocka biffiga kappor, man skurar och polerar saker, nästan uteslutande golv och blanka fasader på skyskrapor, och så finns det en miljard receptionister som sitter sysslolösa i väntan på kunder. Receptionisten på hotellet är den i särklass läskigaste hittills. Hon bara stirrar rakt fram när det inte är någon kund där, hon läser ingen bok och inte heller surfar hon på datorn hon har bredvid sig. Hon bara sitter rakt och stirrar rakt. Mycket underligt.

Idag har vi valt kurser, och det verkar som att jag kan få det att gå ihop bra utan att behöver åka fram och tillbaka mellan universitetets två campus. Det tar trots allt en timme per resa.


En adress har jag också, den är
Room 654, Building 13th, Tongji University
CaoAn Road no.4800, Shanghai, P.R China     201804


Jag vill till detta addera att det behövs en landskod för att ringa mitt kinesiska nummer, så det blir i sin helhet +8615201998747

 
 
Ingen bild

Johanna

1 mars 2010 21:59

Precis som i ryssland där varje hörn har en vaktande gammal gumma som sitter som i trans.

 
Ingen bild

kjamgittan

2 mars 2010 09:30

Är det bättre att vara arbetslös än att ha ett meningslöst jobb?

 
Ingen bild

Johanna

2 mars 2010 14:54

Vet inte, beror väl på hur mycket skyddsnät sammhället som man lever i har? Men jobbet behöver inte vara meningslöst bara för att man ser ut som en zombie!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Henning - 10 mars 2010 17:45

Efter att ha trampat vatten en stund i shanghai kom helena, frisda & sofia på att vi ju faktiskt kan åka till varmare bredgrader. Det tyckte även björn och henric att vi kunde göra. Målet är sanya, vilket är en ö så långt söder i kina som man kommer....

Av Henning - 3 mars 2010 04:30

Eftersom jag inte kommit mig för att skriva löpande hela tiden blir det här en uppsamling av vad jag pysslat med de senaste dagarna. Det är inte bara mössblockeringen som släppt. Faktiskt så klär jag på mig rätt mycket nu när jag går och lägger ...

Av Henning - 2 mars 2010 18:45

Dagen för terminens första lektion var något av ett antiklimax eftersom läraren tydligen kommit på att han ville ställa in veckans föreläsningar av någon anledning jag inte uppfattade. Istället pungade vi ut med fruktansvärda 100kr för rackets och sp...

Av Henning - 1 mars 2010 18:30

Lite osäker på vad vi gjorde. Vi sov och åt. Och såg på kvarteret skatan hemma hos Henric på kvällen. Det har gått en dag men jag kan inte komma på hur dagen gick. Helt galet. Att sammanfatta dagarna i efterhand verkar inte vara min grej… ...

Av Henning - 28 februari 2010 12:15

Slutet på det kinesiska nyåret firas med någon sorts marknad täckt som är upplyst av stora röda lampor. Och så äter man udda mat som ingen verkar kunna förklara vad den är gjord av, ibland med en sjukt söt deg som fodral, ibland inte. Vår guide, Jenn...

Också i Shanghai

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<<
Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards